Czym jest roller i dlaczego warto go używać?

Rolowanie to metoda autoterapii, która stała się bardzo popularna w ostatnich latach. Roller znalazł szerokie zastosowanie, szczególnie wśród osób aktywnych fizycznie. Sam stosuję roller na co dzień. Polecam go również swoim znajomym i pacjentom. Jeśli chcesz dowiedzieć się czym jest roller i jakie płyną korzyści z jego używania, ten wpis jest dla Ciebie.

Czym jest roller?

Mówi się, że proste rozwiązania są najlepsze i tak jest w przypadku rollera. To narzędzie ma kształt walca o różnej średnicy i długości. Wałki różnią się też twardością, która wpływa na efekt działania. Niektóre firmy kolorem wskazują jaka jest twardość. Im twardszy wałek tym działanie jest intensywniejsze. Niektóre rollery dodatkowo wyposażone są w wypustki, które mają wzmocnić efekt terapii.  Standardowy wałek ma długość 30 cm. Ja osobiście stosuje roller polskiej marki physioroll i polecam go również swoim znajomym ze względu na odpowiednią twardość i wytrzymałość.

roller

Zdjęcie nr 1. Standardowy roller

Rolowanie i korzyści z nim związane

Rolowanie polega na rytmicznym przesuwaniu rollera po obszarze ciała, który opracowujemy. Najczęściej rolowanie wykonujemy na podłodze, dzięki czemu ciężarem naszego ciała dociskamy wałek do podłoża. Jest wiele korzyści związanych z tego rodzaju automasażem, poniżej wymieniłem te najważniejsze.

Poprawa ukrwienia i szybsza regeneracja

Rolowanie poprawia ukrwienie tkanek, nad którymi pracujemy. Działa to na zasadzie tłoczni. Gdy wałek uciska np. na mięśnie to krew szybciej z nich odpływa, a na jej miejsce dopływa świeża. Dzięki temu szybciej następują przemiany metaboliczne w tych strukturach, a w związku dochodzi do szybszej regeneracji. Dlatego też warto rolować się po treningu, czy też po ciężkim dniu w pracy. W obu przypadkach regeneracja mięśni będzie przyspieszona.

Nawodnienie tkanek

Odpowiednie nawodnienie powięzi to kolejna korzyść z wykorzystania rollera. Czym jest powięź? W skrócie, jest struktura, które otacza wszystko co jest wewnątrz naszego ciała. Czyli otacza też mięśnie. Jeśli siedzimy w jednej pozycji w pracy nasze mięśnie pleców i powięź zaczną się odwadniać. Dzięki rolowaniu będziemy w stanie przywrócić odpowiednie nawodnienie powięzi.

Efekt przeciwbólowy i rozluźniający

Roller zmniejszy ból np. pleców dzięki temu, że zwiększy się ukrwienie i nawodnienie w obszarze bolesnym. Tak jak wspomniałem wcześniej rolowanie wpływa na powięź, a jeśli rozluźnimy powięź to zmniejszymy też ból. Dlatego szczególnie polecam roller osobom, które zmagają się z przeciążeniowymi bólami pleców, gdyż efekt przeciwbólowy będzie znacząco odczuwalny.

Kiedy i jak stosować roller?

Najczęściej rollery stosuje się po treningu, jednak polecany jest on również wśród osób, które zmagają się z bólami pleców podczas pracy siedzącej. Najlepiej byłoby, gdyby każdy kto zmaga się z takimi bólami miał roller w pracy.  Jak ja wykorzystuje roller w mojej pracy z pacjentami. Otóż gdy zgłasza się do mnie pacjent z bólami kręgosłupa w pierwszej kolejności leczę go za pomocą technik z zakresu osteopatii, a następnie gdy osiągniemy rezultaty pokazuje mu jak prawidłowo rollować plecy.

Nie ma ściśle podanych zasad dotyczących rolowania. Ja z reguły wykonuje po 10-15 powtórzeń w serii. Jeśli mam więcej czasu to tych serii wykonuje 2-3 po sobie, natomiast w momencie gdy brakuje tego czasu wykonuje tylko jedną serię. Poniżej przedstawiłem ćwiczenie, które wykonuje, aby przynieść ulgę obolałym plecom w odcinku piersiowym. W tym ćwiczeniu chodzi o rytmiczne przesuwanie się po wałku równolegle do podłogi.

Roller można wykorzystać również w leczeniu rwy kulszowej w momencie, gdy przeszła ona w stan przewlekły. Jeśli chcesz dowiedzieć się czym jest rwa kulszowa przejdź do tego wpisu.

rolowanie

Zdjęcie nr 2. Rolowanie odcinka piersiowego.

Źródła:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4637917/

Barnes, M. F. (1997). The basic science of myofascial release. Journal of Bodywork and Movement Therapies, 1(4), 231-238.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25642077